Artikel | Mengapa penggunaan beg plastik perlu dikawal?

Realitinya, sebelum undang-undang “Tolak Plastik” dilaksanakan, masyarakat harus diberi pendedahan dan kesedaran mengenai kesan penggunaan beg plastik.

Penggunaan beg plastik menjadi suatu keperluan dalam kehidupan manusia dan wujud budaya beg plastik dikalangan masyarakat kita.

Ini kerana beg plastik mempunyai pelbagai fungsi dan dapat memenuhi keperluan masyarakat. Disamping itu teknologi terkini banyak menghasilkan beg plastik dengan pelbagai variasi reka bentuk, saiz, warna, malahan corak yang amat menarik.

Selain itu masyarakat dari pelbagai peringkat umur telah dididik untuk menggunakan beg plastik dan akan terus menurunkan budaya penggunaan beg plastik ini kepada generasi seterusnya.

Cabaran bagi mendidik masyarakat tentang meminimumkan penggunaan plastik bukanlah mudah.

Realitinya, sebelum undang-undang “Tolak Plastik” dilaksanakan, masyarakat harus diberi pendedahan dan kesedaran mengenai kesan penggunaan beg plastik.

Selain itu, ramai yang memikirkan manfaat jangka masa pendek sahaja misalnya keistimewaan beg plastik antaranya mempunyai banyak kelebihan seperti ringan, mudah dibawa kemana-mana sahaja, tahan lasak, sangat kukuh, dan lebih berbanding dengan beg-beg lain seperti beg kertas mahupun beg serba guna.�

Hakikatnya banyak kesan-kesan mudarat yang akan berlaku terhadap alam sekitar daripada penggunaan plastik yang berleluasa, kesihatan manusia, serta turut mengugat ekonomi negara.

Antaranya ialah: 

1. Kematian haiwan dan mikroorganisma dalam tanah akibat termakan sisa plastik yang mengandungi kandungan toksik tinggi. Mikroorganisma tanah berfungsi penting dalam menyuburkan tanah yg menjadi sumber pertanian dan pertumbuhan hutan kita

2. Plastik hanya mampu mereput dalam jangka masa yang lama (dari 20-1000 tahun) dan bahan kimianya yang bertoksik tidak akan hilang dalam jangka masa yang singkat dan menjadi pecahan-pecahan kecil/halus toksik ini mampu tersebar ke udara, sumber air (permukaan dan bawah tanah) serta tanah; bergerak dari satu ruang ke satu ruang, sehingga ke akhirnya boleh terperangkap di dalam sumber makanan (pertanian), udara yang kita hirup, air yang kita minum dan juga menjejaskan ekosistem serta rantaian makanan.

3. Selain itu kandungan yang terdapat didalam beg plastik itu sendiri iaitu bersifat karsinogenik yang mana akan mengganggu hormon, DNA manusia dan akan menyebabkan manusia mudah untuk mendapat penyakit kanser.

Misalnya mereka yang menggemari makanan laut bercengkerang seperti siput sedut dan kepah yang mendapatkan nutrien dari dalam selut, berpotensi mendapat kanser jika habitat makanan itu dipenuhi dengan sampah plastik dan sisa toksik itu termendap di dalamnnya.

4. Disamping itu kos kitar semula beg plastik lebih mahal dari pembuatan satu beg plastik dan beg plastik yang diperbuat daripada petroleum yang merupakan sumber bahan api yang akan habis dalam 50 tahun lagi. ….

Cadangan pembaikan.

Bagi pengguna: 

*didik kefahaman dan kerisauan tentang penggunaan plastik

*apabila membeli barang yang boleh dipegang/diangkut dengan tangan, minta jurujual/cashier supaya tidak memasukkannya di dalam plastik, sebaiknya bawalah dengan kedua belah tangan anda

*belanjakan sedikit wang untuk membeli beg kain/beg guni/sebagainya yang dirasakan sesuai dengan kuantiti pembelian barangan

*bawa bakul berlipat/troli mini di dalam kereta

Bagi pihak pelaksana, jurukempen & berkuasa pula.. 

* Mengadakan kempen penggunaan beg serbaguna secara meluas..

* memperkenalkan beg serba guna (seperti beg kain dsb) yang menarik, besar dan tahan lama dengan harga yang lebih murah.

* memperbanyakkan kajian dalam industri pembuatan beg plastik yang lebih selamat

* Menghentikan pengeluaran beg plastik yang tidak terbiodegradasi.

* mengadakan perundangan yang melarang sebarang pengeluaran dan penggunaan beg plastik yang tida terbiodegradasi.

* Media massa haruslah memainkan peranan sebgai perantara untuk segala program promosi mengenai kesan penggunaan beg plastik.

JUSTERU, YANG MANAKAH LEBIH BERBALOI? 20 SEN ATAU KEMUSNAHAN ALAM SEKITAR DAN KEMEROSOTAN KUALITI KESIHATAN? 

Fikir-fikirkan dan ubah cara amalan hidup anda. Bersiap sedia dengan beg besar/beg serbaguna sebelum membeli belah.

Post Author: Editor KUASA