NGO KUASA Anjurkan Latihan Pemuliharaan Tempatan – Pengiktirafan pokok, inventori & penandaan bengkel luar

SEGARI: Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) telah mengadakan Latihan Pemuliharaan Tempatan – Pengiktirafan Pokok, Inventori & Penandaan Bengkel Luar pada 23 hingga 24 Disember 2017 bertempat di Hutan Simpanan Dara (VJR) Tanjung Hantu Segari, Perak. Program ini telah disertai seramai 20 orang peserta yang terdiri daripada penduduk tempatan Teluk Senangin dan Segari serta sukarelawan KUASA.

 

Bagi sesi ketibaan peserta, sesi pengenalan, suai kenal & taklimat program tentatif, mereka diberikan taklimat oleh Hafiz selaku pengarah program. Cikgu Abu selaku tenaga pengajar, menerangkan jejak sebelum berpindah ke hutan.

 

Bagi sesi pengenalan pengetahuan botani dan kaedah pengiktirafan pokok, para peserta didedahkan dengan kajian botani oleh Cikgu Abu khususnya bagaimana untuk mengenali spesies dan mengumpul data dari ciri-cirinya seperti ukuran diameter, jenis daun, ciri-ciri buah dan menanda pokok. Peserta juga didedahkan dengan penggunaan GPS untuk merekodkan lokasi pokok. Teori metodologi diterangkan kepada peserta tentang 2 cara penandaan iaitu merancang dan memindahkan.

Kemudian, peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiapkan kumpulan diberikan tugas yang berbeza bagi memulakan ujian juruterbang fasa jejak yang bermula di kawasan pantai Teluk Senangin sehingga 200 meter pertama.

  • Kumpulan 1 – pengiktirafan daun & spesimen buah
  • Kumpulan 2 – Kenal pasti warna pokok kayu & banir (akar luar)
  • Kumpulan 3 – Pengukuran diameter
  • Kumpulan 4 – Mengenal pasti spesies pokok berdasarkan ciri-ciri fizikal & merujuknya dari katalog botani
  • Kumpulan 5 – Mendokumentasikan semua data ke dalam senarai inventori

Bagi aktiviti pengiktirafan pokok di sepanjang laluan jejak kedua (200 meter – 800 meter selepas), para peserta berjaya merangkumi 23 spesies pokok yang terdiri daripada dipterokarp, pokok palma, pokok herba, liana, rotan dan lain-lain tiada pokok dipterocarp. Apa yang mengejutkan semua orang, terdapat satu spesies terancam (red list IUCN) iaitu Vatica cinerea (resak laut). Hal ini mampu membantu kamin dalam melindungi hutan negeri dam ia juga membantu dalam usaha untuk memberi gazet  ke taman negara.

 

Semasa sesi ini, para peserta memberi refleksi tentang aktiviti yang mereka jalani dan pemahaman mereka terhadapan aktiviti tersebut. Kuiz juga antara aktivit yang dijalankan bagi menguji kefahaman peserta. Slot ini dikendalikan oleh hafizudin.

 

24 Disember 2017 – Bagi pengiktirafan pokok, pengambil alihan data, pengukuran pokok & aktiviti penandaan pokok sepanjang fasa pertama hingga fasa kedua laluan.

(800 meter – 1300 meter)- Sepanjang jejak ini, 24 spesies pokok dilindungi yang terdiri daripada spesies yang sama seperti hari sebelumnya tetapi dengan tanah yang lebih tinggi di atas bukit pantai.

(1300 meter – 2000 meter) – Peserta berjaya mengumpul 23 spesies pokok & Rumah Api Tanjung Hantu menjadi stesen terakhir, Kemudian, peserta di bawa pulang semula ke Teluk Senangin dengan menaiki sebuah bot.

 

Untuk aktiviti kumpulan pula adalah perbincangan, susunan data & kesimpulan. Bagi menggambarkan aktiviti yang dijalankan, peserta turut menyampaikan data yang telah mereka kumpulkan & menyusun semula mereka semua untuk dokumentasi yang betul.

 

Kemudian adalah ujian akhir di laluan ke Hutan Simpan Segari-Melintang. Peserta dibahagikan kepada 5 kumpulan dan diuji oleh Cikgu Abu atas kemahiran & pengetahuan mereka mengenai pengiktirafan pokok dan kemahiran botani. 20 pokok yang berlainan ditandakan & peserta diminta untuk mengenal pasti pokok tersebut mengikut kemahiran & pengetahuan yang mereka perolehi semasa program.Dengan ujian ini, kebanyakan mereka menjaringkan 60% -80%. Ini adalah satu pencapaian yang baik.

 

Program ini berakhir dengan refleksi & maklum balas akhir dari Cikgu Abu kepada setiap peserta. Beliau turut berkongsi beberapa petua mengenai aktiviti selanjutnya. Peserts terutama komuniti tempatan boleh menggunakan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari ini untuk memelihara hutan sekeliling untuk faedah eko-pelancongan, pengumpulan data di hutan tempatan serta mengukuhkan kemahiran dan pengetahuan untuk menjadi pemandu pelancong di masa depan.

 

Post Author: Editor KUASA