NGO KUASA Mengadakan Kajian Lapangan Aktiviti Perlombongan Pasir di Sungai Puyu

SUNGAI PUYU: Persatuan Aktivis Alam Sekitar (KUASA) telah mengadakan Kajian Lapangan Aktiviti Perlombongan Pasir di Sungai Puyu pada 3 Februari 2018 bertempat di Kem KUASA, Teluk Senangin, Sungai Puyu dan Pusat Konservasi Penyu Segari. Program ini telah disertai seramai 30 orang peserta (16 lelaki & 14 perempuan) yang terdiri daripada sukarelawan of KUASA, wakil dari NGO “Rakan Segari” (PEKA, SAM, PERASAP, GRASS, SUPER), wakil komuniti dan media.

 

Bagi slot Taklimat mengenai Situasi Semasa, disampaikan oleh Encik Meor. Encik Meor mengalu-alukan & mengucapkan terima kasih kepada semua orang atas kehadiran mereka. Sungai Puyu adalah tapak pendaratan penyu kerana ada rekod pengumpulan telur oleh pengumpul telur. Aktiviti ini dianggap sebagai pelanggaran Rancangan Fizikal Kebangsaan Kedua kerana semua tapak pendaratan penyu diklasifikasikan sebagai Kawasan Sensitif Kawasan Rank 1 sehingga tidak ada pembangunan untuk sebarang sebab kecuali untuk eko pelancongan & penyelidikan yang rendah.

 

Bagi Lawatan Tapak ke Muara Sungai Puyu dan ke tapak aktiviti pengerukan pasir telah diketuai oleh konvoi 4WD. Di sana, Man menunjukkan kepada mereka papan tanda projek yang menyatakan projek itu diluluskan oleh Jabatan Pengairan & Saliran Perak (JPS). Encik Meor menunjukkan kepada mereka “sebelum” gambar muara Sungai Puyu & mengejutkan semua orang dengan perubahan keseluruhan Sungai Puyu. Aktiviti tersebut dikatakan dilakukan untuk mengurangkan risiko banjir di Segari. Aktiviti ini mengubah morfologi sungai & memberi kesan terhadap ekosistem dan habitat laut.

 

Seterusnya, bagi lawatan Tapak ke Muara Sungai Puyu, peserta dibawa ke Pusat Pemuliharaan Penyu Segari untuk mengesahkan tuntutan NGO muara Sungai Puyu sebagai tapak pendaratan penyu dan semak data terkini mengenai pengumpulan telur & pendaratan penyu di Sungai Puyu. Selepas melihat rekod, para peserta membincangkan tentang tindakan yang mungkin diambil untuk menghentikan projek tersebut. Seperti yang dibincangkan, semua NGO perlu menulis satu aduan rasmi kepada JPS dan kerajaan negeri Perak untuk terus berkempen di “Simpan Segari Penyu” & wakil media untuk melepaskan artikel tentang projek itu.

Post Author: Editor KUASA