NGO KUASA Mengadakan Kajian Lapangan Eko-pemusnahan Segari & Manjung

MANJUNG: Program Kajian lapangan Eko-pemusnahan Segari & Manjung telah diadakan oleh Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) pada 9 Januari 2018 bertempat di Segari & Manjung, Perak. Program ini telah disertai seramai 30 orang (5 lelaki & 25 perempuan) yang terdiri daripada pelajar Universiti Sains Malaysia.

 

Bagi slot Taklimat Pembelajaran Kemusnahan-Eko, Hafiz mengalu-alukan semua pelajar dari USM & memberi taklimat kepada mereka mengenai program ini iaitu pembelajaran Eko-pemusnahan dan menerangkan objektif kajian lapangan & pembelajaran pemusnahan eko.

 

Seterusnya, bagi slot Pembelajaran 1 Kemusnahan-eko; Kilang Besi Vale di Teluk Rubiah, En. Man memberitahu kronologi isu kontroversi di Lumut, iaitu projek kilang Besi Vale di Teluk Rubiah. Kilang itu menghapuskan kewujudan Teluk Rubiah & menggantikannya dengan kilang pembuatan keluli.

 

Bagi slot Pembelajaran 2 Kemusnahan-eko – Penambakan & Impak Tanah Komuniti Nelayan di Teluk Muroh, peserta didedahkan kepada aktiviti penambakan tanah untuk projek perumahan yang memberi impak kepada tanah komuniti nelayan di Teluk Muroh. Projek ini mencurigakan kerana butiran projek itu mengelirukan & bermasalah. Diumumkan bahawa projek-projek perumahan adalah untuk masyarakat nelayan, kertas kerja pangsapuri-pangsapuri mewah yang terletak di tanah menuntut berkata sebaliknya. Penambakan tanah juga mengganggu ekosistem pantai & morfologi bahawa tidak ada cukup ikan yang tersisa di sana untuk nelayan ikan.

 

Selain itu, bagi slot Pembelajaran 3 Kemusnahan-eko , isu Pukat Tunda di Teluk Senangin, Kontroversi Kilang Gas Cecair Semulajadi & Kilang Besi Wakil, nelayan pantai Teluk Senangin berkongsi kebimbangan mereka mengenai pukat jaring di wilayah mereka. Walaupun banyak daripada mereka membuat laporan dan aduan kepada Jabatan Perikanan, kapal-kapal pukat masih berada di sana. Ini menyebabkan tangkapan mereka merosot kerana sebahagian besar ikan di sapu oleh pukat jaring. Pelajar juga di dedahkan dengan kontroversi pembinaan Kilang Gas Asli Cecair di Hutan Dara. Mereka juga terdedah kepada kontroversi yang lain, iaitu kilang keluli di Kawasan Sensitif Kawasan Rank 1. Walaupun aktivis alam sekitar berjaya menghentikan pembinaan, mereka masih tidak yakin sama ada pembinaan telah dihentikan atau mereka hanya menangguhkan pembinaan.

 

Bagi Pembelajaran 4 Kemusnahan-eko – Kuari & Pelupusan di Hutan Simpan & Kawasan Sensitif Alam Sekitar Peringkat 1 di Teluk Mengkudu, pelajar dibawa ke Teluk Mengkudu untuk pendedahan projek kuar & isu tapak pelupusan di Rizab Hutan & Kedudukan Kawasan Sensitif Alam Sekitar 1. Sisa di tempat pembuangan sampah yang ada di sana melalui Majlis Daerah Majung (MPM), menandakan keputusan untuk membuang sampah yang dibuat oleh pihak berkuasa.

 

Selanjutnya, bagi slot Lawatan ke Pusat Pemuliharaan Penyu Segari, Hafiz membawa pelajar membuat lawatan ke pusat Pemuliharaan Penyu Segari dan beliau menjelaskan kepada mereka ekologi kura-kura dan mengapa keperluan untuk memulihara mereka.

 

Bagi Perbincangan Kumpulan mengenai kemusnahan-eko, para pelajar dibahagikan kepada kumpulan dan membincangkan analisis mereka mengenai pemusnahan eko di Segari & Manjung. Hafiz kemudian memaklumkan saluran sedia ada untuk mengadukan isu-isu alam sekitar & pengalaman berkongsi mengenai penggunaan saluran untuk memerangi ketidakadilan alam sekitar.

Post Author: Editor KUASA