NGO KUASA Anjurkan Latihan Aktivis Sahabat Alam Sekitar (LASAK 2.0)

PERAK: Program Latihan Aktivis Sahabat Alam Sekitar (LASAK 2.0) telah diadakan pada 10 November hingga 12 November 2017 bertempat di Gunung Semanggol, Bukit Merah, Kamunting, Bukit Berapit, dan Sungai Siput, Perak. Program ini telah disertai seramai 70 orang (17 lelaki & 23 perempuan) yang terdiri daripada pelajar university, guru sekolah menengah serta pekerja kerajaan dan swasta.

 

Bagi taklimat mengenai program & ice- breaking di Kampung Dew, Hafizudin mengalu-alukan semua peserta & memberi taklimat kepada objektif program. Beliau kemudian menjelaskan tentatif & memberi kepala atas aktiviti semasa program.Para jurulatih & peserta memperkenalkan diri mereka dengan nama, latar belakang & harapan mereka terhadap program ini.

 

11 November 2017 – Bagi pembelajaran ekologi hutan paya gambut di Lembah Beriah adalah slot pertama yang di adakan. Peserta diberi taklimat oleh Dr Nurul Salmi dan En Meor Razak mengenai pentingnya hutan paya gambut di Lembah Beriah dan masalah yang dihadapi di kawasan ini. Kawasan hutan paya Lembah Beriah tidak hanya penting sebagai kawasan tadahan tetapi kaya dengan khazanah semula jadi yang belum dimanfaatkan. Ini kerana hutan telah menjadi kawasan penyelidikan untuk pasukan penyelidikan dari Universiti Sains Malaysia (USM) selama 20 tahun terakhir yang membawa kepada penemuan spesies, termasuk ikan terkecil kedua dunia pada tahun 2006.

 

Walau bagaimanapun, di Lembah Beriah, ada yang telah ditebus untuk kegunaan projek pembangunan termasuk pembinaan projek perladangan kelapa sawit Bandar Baru Lembah Beriah dan. Sebelum berpindah ke lokasi seterusnya untuk slot seterusnya, peserta dibawa ke kediaman di kawasan yang mana peserta dapat melihat rumah orang-orang yang mengalami kerosakan akibat pemendapan.

 

Untuk slot 2 ialah pembelajaran Hutan Penambatan Air di Hutan Simpan Pondok Tanjung. Di sini, para peserta diberi taklimat mengenai sistem dan fungsi hutan tadahan air. Rizab Hutan Pondok Tanjung berfungsi sebagai kawasan penampan untuk menyimpan air semasa musim kemarau dan apabila Empangan Bukit Merah mengecut, air dari sini akan mengalir ke dalam takungan. Malangnya, pencerobohan kawasan rizab hutan untuk aktiviti pertanian telah menjejaskan fungsi hutan. Pencerobohan itu juga menyebabkan ekosistem sedimentasi di dasar tasik menjadi cetek dan apabila hujan lebat menyebabkan banjir sebagai pokok yang menjadi penyangga air telah ditebang. Pada masa yang sama, kira-kira 1,400 hektar rizab hutan Pondok Tanjung telah dikelaskan untuk Projek Ternakan Boer Boer Negara.

 

Peserta juga membuat Lawatan ke Simpanan Tasik Bukit Merah. Peserta dibawa ke sini untuk pendedahan aktiviti haram yang memusnahkan kawasan simpanan tasik. Kawasan ini agak jauh dari lebuh raya utama. Perjalanan mengambil masa kira-kira 45 minit. Apabila tiba, para peserta melalui kawasan berlumpur ke kawasan simpanan tasik. Di sini, para peserta dapat melihat kawasan simpanan tasik yang diubah menjadi ladang haram. Antara tanaman yang terlibat ialah ladang kelapa sawit dan kapur.

 

Para peserta kemudian berpindah ke kawasan Tasik Bukit Merah. Tujuan utama lawatan ini adalah untuk melihat perbezaan antara situasi semasa dan apabila Tasik Bukit Merah dilanda kemarau awal tahun lepas (2016).

 

Selain itu, para peserta dibawa dengan bot untuk perjalanan di sepanjang sungai untuk melihat-lihat kunang-kunang. Pada sesi ini, Dr.Nurul memberi taklimat tentang ekologi hutan bakau & meneruskan dengan En Shukur dari KECAP memberi taklimat kepada para peserta tentang ekosistem kelip-kelip yang terdapat di Kampung Dew.

 

12 November 2017 pada awal pagi, peserta membuat Lawatan lapangan kemusanahan ekosistem ke Sungai Sepetang. Peserta dibahagikan kepada tiga buah bot dan dibawa ke Sungai Sepetang untuk melihat lebih dekat dua kawasan yang terlibat dalam kejadian pencerobohan rizab sungai secara tidak sah. Insiden itu dikongsi oleh Encik Wahab sendiri sebagai wakil tempatan.

 

Apabila sampai di Kampung Dew Jetty, peserta diwajibkan membentuk bulatan besar. Di sini, sesi perbincangan dan perkongsian diadakan untuk mendapatkan analisis & maklum balas para peserta mengenai aktiviti yang dijalankan. Dalam sesi ini, penyertaan para peserta sangat menggalakkan. Seorang peserta menunjukkan kelemahan penguatkuasaan daripada pihak berkuasa. Ong dari USM juga melihat perlunya hubungan rapat di kalangan komuniti di kawasan yang terjejas dengan NGO alam sekitar. Izzuddin dari USM menekankan pentingnya pendidikan masyarakat tempatan dan latihan. Ini kerana masyarakat lebih sensitif dan bijak dalam menangani isu alam sekitar. Miera dari UM berkata bahawa dia hanya mengetahui tentang kemusnahan ekosistem di dalam kelas. Tetapi apabila ia turun ke lapangan, ia dapat dipahami dengan lebih jelas.

 

Seterusnya, para peserta dibawa ke Hutan Simpan Bukit Berapit. Dipimpin oleh En Meor Razak, para peserta melihat keadaan sebenar Hutan Simpan Bukit Berapit. Walaupun rupanya kelihatan seperti tidak ada masalah, namun hakikat bahawa kegiatan penjelajahan hutan hutan untuk aktiviti pertanian semakin buruk. Walau bagaimanapun, soalan utama yang ditanya di sini adalah penguatkuasaan yang lemah pihak berkuasa. Walaupun ia telah diulang-ulang berulang-ulang, boleh dikatakan bahawa tindakan telah diambil oleh pihak berkuasa.

 

Berdasarkan perbincangan, pada asalnya, Rizab Hidupan Liar Chior adalah kawasan yang dilindungi oleh hutan sekunder, tetapi telah ditukar menjadi tanah untuk pertanian untuk tujuan penanaman kelapa sawit. Rizab Hidupan Liar Chior adalah tempat kediaman semulajadi yang pertama yang ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1903 dan ditebus semula pada tahun 1910. Kawasan yang sama telah diwartakan sebagai bahagian rizab hutan tetap Hutan Simpan Korbu pada tahun 1914. Menurut Meor Razak, walaupun Kawasan rizab hidupan liar diuruskan oleh Jabatan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Semenanjung Malaysia tetapi terletak di rizab hutan kekal. Di sini, apa yang dikatakan adalah mengenai peranan dan kuasa kerajaan negeri dalam membuat keputusan. Ini kerana, Rizab Hidupan Liar Chior telah dimansuhkan statusnya dan telah diubah sepenuhnya menjadi tanah pertanian untuk penanaman kelapa sawit. Keadaan ini bukan sahaja memusnahkan hidupan liar sebagai hidupan liar semulajadi, tetapi juga memberi kesan kepada kehidupan penduduk pribumi tempatan yang bergantung sepenuhnya pada produk hutan di kawasan tersebut.

Post Author: Editor KUASA