NGO KUASA Anjurkan Bengkel Pemerkasaan Sosioekonomi (Pos Piah)

SUNGAI SIPUT: Perak, Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) telah mengadakan Bengkel Pemerkasaan Sosioekonomi (Pos Piah) pada 1 hingga 3 December 2017  bertempat di Perkampungan orang asli Pos Piah, Sungai Siput, Perak. Program ini telah disertai seramai 60 peserta (27 perempuan & 37 lelaki) yang terdiri daripada penduduk kampung orang asli dan orang awam.

 

Bagi sesi Taklimat mengenai program & the Adab pada Indigenous Village di Pejabat KUASA, Ipoh, semua peserta awam dialu-alukan dan diberi taklimat program oleh Shazni. Taklimat mengenai perbuatan yang boleh dilakukan serta larangan di kampong juga diberikan kerana wujudnya perbezaan budaya.

 

Bagi sesi suai kenal di Kampung Kembok, Atok sebagai wakil Pos Piah mengalu-alukan semua ke kampong dan talimat tentang laluan ke tandas dan penginapan diberikan. Setiap peserta memperkenalkan diri dan diteruskan dengan pemyediaan penginapan dan lampu. Kemudian, peserta makan malam.

 

2 Disember 2017 bagi sesi Kajian Perhutanan Tradisional & Permakultur di Kampung Pen, peserta dari orang asli dilatih oleh peserta awam untuk menggunakan ayat struktur yang baik untuk menyampaikan ucapan mengenai maklumat mengenai hutan dan biodiversiti. Kedua-dua pihak mendapat pengetahuan baru.

 

Bagi Prestasi Kebudayaan, sejarah & fungsi “tarian sewang” di kongsikan oleh Atok kepada peserta. Kemudian, kumpulan koir Orang Asli memulakan persembahan mereka dengan lagu budaya & meneruskan dengan tarian sewing. Peserta lain juga diajar menari tarian sewang & menari bersama.

 

Pada 3 Disember 2017 – Tiga stesen gaya hidup disediakan oleh Orang Asli dan para peserta dari KUASA bebas memilih apa sahaja aktiviti yang mereka minat atau mereka boleh mengambil giliran melawat setiap stesen; Penyediaan Makanan Kebudayaan, Permainan Kebudayaan dan Pameran Herba & Ekstrak Haiwan Liar

 

Dalam penyediaan makanan kebudayaan, wanita orang asli menyediakan makanan untuk makan tengahari dengan bantuan daripada peserta umum. setiap bahan yang digunakan diperkenalkan kepada peserta awam. Di stesen permainan kebudayaan, sumpit diperkenalkan sebagai permainan dan senjata dalam memburu. Peserta di beri peluang untuk mencuba sumpit dengan mensasarkan kepada sasaran yang telah dibina oleh orang asli. Di pameran herba & ekstrak haiwan liar, beberapa orang asli menerangkan setiap herba & pokok kepada pelawat berdasar pameran herba liar yang panjang yang telah disediakan. Selain itu, pelbagai perangkap haiwan di pamerkan yang biasa digunakan untuk mendapatkan sumber makanan.

 

Untuk perkongsian & dialog mengenai isu tempatan, Shazni membangkitkan isu penangkapan 11 orang Orang Asli oleh polis yang mengganggu tugas Pegawai Harian (Pegawai Perhutanan) ketika mereka berada di kawasan perayauan Orang Asli untuk menandatangani pokok untuk pembalakan. Ini menandakan pencerobohan hak orang asli – kawasan perayauan, hak mereka untuk dimasukkan dalam sebarang keputusan yang melibatkan tanah mereka.  Sesi ini adalah untuk mendedahkan isu ini kepada orang luar & bagi mereka untuk bersatu padu dengan Orang Asli dalam melindungi tanah mereka & hutan kita.

 

Kemudian adalah majlis perpisahan. Shazni menyimpulkan program ini & mengucapkan terima kasih kepada Masyarakat Adat Pos Piah atas kerjasama mereka & sambutan hangat.

Post Author: Editor KUASA