NGO KUASA Mengadakan Kajian Lapangan Projek Agro-pelancongan di Simpang Pulai

Cameron Highland: Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) telah mengadakan Kajian Lapangan Projek Agro-pelancongan di Simpang Pulai pada 5 Mac 2018 bertempat di Cameron Highland, Pahang. Program ini telah disertai seramai 18 orang peserta (10 lelaki & 8 peremuan) yang terdiri daripada pihak media dan orang awam.

 

Bagi slot Mesyuarat dengan orang Asli di Kampung Baru Jantung, Orang asli dari Sebanyak 8 buah kampong Orang Asli (Kampung Chiduk, Kampung Jantung Baru, Kampung Pawong, Kampung Sungai Penuh, Kampung Palas, Kampung Yess, Pos Atap dan Kampung Jelmol Bekeroh) yang terjejas oleh projek agro-pelancongan berkumpul di Kampung Jantung Baru. Wakil mereka, Roslan, memberi taklimat kepada para peserta tentang masalah kualiti sumber air yang terkesan dari projek agro-pelancongan di Bukit Kinta. Projek ini juga diadakan di tanah & wilayah adat mereka tanpa persetujuan mereka.

 

Kemudian, bagi Lawatan ke Tapak Projek Agro-pelancongan di Jalan Simpang Pulai – Cameron Highland oleh Roslan. beliau membuat peta tanah & wilayah adat mereka yang bertindih dengan tapak projek. Dia kemudian meneruskan dengan membawa mereka ke atas untuk melihat lebih jelas mengenai keseluruhan tapak. Selain itu, Beliau menunjukkan aliran sungai yang tercemar dari baja dan racun perosak dari projek agro-pelancongan. Di sini, peserta diberi taklimat mengenai proses membuat projek ini berjalan walaupun ia tidak mempunyai persetujuan pihak berkepentingan (Orang Asli). Sebelum ini, tanah itu diklasifikasikan sebagai Rizab Hutan tetapi ia dianggap sebagai tanah negeri untuk memberi laluan kepada projek agro-pelancongan mega ini. Masyarakat Orang Asli mendakwa bahawa persetujuan yang diberikan tidak dibuat secara kolektif dan merupakan keputusan tunggal daripada mereka yang berkuasa.

 

Selepas lawatan ke tapak projek, peserta kembali ke Kampung Jantung Baru. Masyarakat Orang Asli dan para peserta membincangkan projek Agro-pelancong di Perak sebagai panduan oleh Pegawai Lapangan SAM & GRASS MY untuk keluar dengan penyelesaian yang mungkin. Perbincangan ini mendorong mereka untuk berfikir dan bertindak sebagai aktivis alam sekitar. Oleh kerana terdapat media yang menyertai sebagai peserta, mereka menyeru agar mereka mengadakan sidang akhbar untuk menarik perhatian dari kerajaan negeri & masyarakat awam lain (untuk kesedaran & perpaduan).

 

 

Post Author: Editor KUASA