NGO KUASA Anjurkan Bengkel Latihan Aktivis Sahabat Alam Sekitar (LASAK) 3.0

KUALA KUBU BHARU: Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) telah menganjurkan Bengkel Latihan Aktivis Sahabat Alam Sekitar -LASAK 3.0 pada 15 Disember hingga 17 Disember 2017 bertempat di Asia Camp – Sendayu Eco, Kuala Kubu Bharu, Selangor. Seramai 41 peserta (16 perempuan & 25 lelaki) telah menyertai bengkel ini yang terdiri daripada sukarelawan KUASA, PEKA & Persatuan Perlindungan Gibbon Malaysia, Kumpulan Konservasi Penyu serta pelajar university.

 

Bagi sesi pendaftaran, peserta yang telah mendaftar akan pergi ke asrama dan makan malam. Hafizudin mengalu-alukan semua peserta dan memperkenalkan mereka kepada fasilitator dan pengajar. Setiap peserta perlu memperkenalkan diri mereka, menjelaskan mengapa mereka memilih untuk menyertai bengkel latihan & menulis harapan mereka di papan tulis. Kemudian, mereka peserta dikumpulkan dengan sewajarnya.

 

Bagi slot Pengenalan kepada Masalah Hutan & Biodiversiti di Malaysia (Aktivisme Alam Sekitar, statistik terkini, Realiti Pembangunan, Cabaran Politik & Ketidakmampuan Tadbir Urus) di kendalikan oleh Hafizudin (Presiden KUASA) & Encik Meor Razak (Pegawai Lapangan SAM). Hafizudin bermula dengan maklumat tentang jenis hutan Malaysia dan diuruskan di mana bidang kuasa. Kemudian, Encik Meor meneruskan isu-isu alam sekitar utama di Malaysia seperti projek-projek ECRL, pembalakan penebangan dan dam mini-hidro.

Para peserta sangat aktif & menunjukkan minat terhadap persembahan pertama. Banyak soalan & kebimbangan telah dinaikkan. Bagi mereka yang mempunyai maklumat latar belakang asas mengenai alam sekitar, mereka keliru dengan liputan sedikit isu-isu dalam media. Peserta dari kumpulan alam sekitar & hidupan liar berkongsi perjuangan & pengalaman mereka.

 

16 Disember 2017 – Bagi aktiviti 1 – Hutan & Biodiversiti Pemusnahan, Peserta duduk dalam kumpulan & diberikan tugasan – untuk menyenaraikan faktor-faktor hutan dan kepelbagaian biologi, bagaimana ia berlaku & peningkatan Perhutanan & Sains Alam Sekitar, Hidupan Liar & Kepelbagaian Biologi, Sosioekonomi (Komuniti Hutan & Masyarakat) dan Tadbir Urus Politik, Ekonomi & Hutan. Mereka diberi masa untuk menyemak semula penemuan mereka sambil duduk melalui slot ceramah berikutnya.

 

Penceramah khas bagi slot Alam Sekitar Demokrasi & Perhutanan Alam Sekitar iaitu Prof. Dr. Fadzilah Majid Cooke dariSosiologi & Pengajian Alam Sekitar (Universiti Malaysia Sabah). Para peserta telah banyak tenggelam kerana Prof. Fadzilah memberikan butir-butir terperinci tentang pemusnahan hutan Malaysia. Dia menemui banyak isu etika yang membawa kepada konflik komuniti dan bagaimana semua barang yang dipintal itu benar-benar dibuat undang-undang. Setelah terlibat dalam aktivisme alam sekitar sejak sekian lama, dia telah menyaksikan peningkatan kumpulan & pergerakan alam sekitar. Oleh itu, beliau memberi pendapat mengenai keutamaan organisasi dan bagaimana menyatukan komuniti dalam isu-isu tertentu.

 

Slot Realiti Dasar Pembangunan Ekonomi & Pengurusan Sumber Asli yang di kendalikan oleh Dr. Hezri Adnan, Fellow of the Academy of Sciences, Malaysia Slot ini memberi tumpuan kepada dasar kebangsaan & mobilisasi kempen mengenai alam sekitar. Dr. Hazri menangani hambatan utama untuk memulihara sumber semula jadi di Malaysia – kuasa muktamad bergantung kepada seorang individu (Ketua Menteri). Walaupun kerajaan persekutuan telah merangka beberapa dasar mengenai pemuliharaan alam semulajadi dan membuat keuntungannya secara mampan, ia sering ditimpa oleh keputusan kerajaan negeri.

 

Kemudian Aktiviti penyampaian kumpulan. Setiap kumpulan diperuntukkan 20 minit untuk menyampaikan topik mereka & 10 minit lagi untuk sesi Q & A. Aktiviti ini menandakan kefahaman mereka terhadap topik-topik seperti setiap kumpulan dapat mengenal pasti punca & kesan kehancuran hutan & biodiversiti terhadap aspek-aspek tersebut. Mereka juga dapat mengaitkan topik mereka dengan kuliah dari Prof. Fadzilah & Dr. Hezri.

 

Bagi slot Politik, Rasuah & Alam Sekitar yang di ketuai oleh Encik Afandi Ahmad. Slot ini adalah yang paling kontroversi kerana 2 Cawangan Khas (SB) berada di sana untuk memantau dan mengambil perhatian terhadap kandungan kuliah. Walau bagaimanapun, Encik Afandi tidak terintimidasi & teruskan untuk menemui rasuah yang berlaku di beberapa tempat mengenai isu-isu alam sekitar. Encik Afandi juga berkongsi beberapa kempen & strategi alam sekitar yang berjaya untuk digunakan ketika melibatkan politik dalam pergaduhan alam sekitar.

 

17 Disember 2017 – Bagi analisis individu terhadap Pemusnahan Hutan & Biodiversiti Perdana Faktor Perdana di kendalikan oleh Dr. Nurul Salmi. Pada bulatan besar, setiap peserta menyimpulkan kesimpulan mereka mengenai faktor utama yang menyumbang kepada kemusnahan alam. Dari sesi ini, 15 orang mengaku tidak sepenuhnya memahami bidang kuasa pengurusan alam sekitar & semua istilah teknikal kerana ia terlalu berat untuk mereka. Walau bagaimanapun, mereka kini memahami keadaan yang teruk di persekitaran kita.

 

Perbincangan tentang resolusi & manifesto hijau bahagian 1 (masyarakat sivil) antaranya ialah penduduk tempatan, ngo, ahli akademik, pelajar dan media. Dari semua masalah & kebimbangan yang timbul semasa program, resolusi telah dirangka dan kemudiannya akan berkembang menjadi Manifesto Hijau. Semasa bahagian ini, perbincangan ini berpusat pada akar umbi & publika. Para peserta sangat aktif dengan pemikiran & analisis kritikal mereka.

 

Bagi slot Perbincangan tentang Resolusi & Manifesto Hijau Bahagian 2 (Sistem & Dasar) seperti Tadbir Urus, Undang-undang & Dasar, Politik & Ekonomi. Para peserta sangat aktif semasa bahagian pertama tetapi perlahan-lahan menjadi pasif ketika di bahagian kedua. Bahagian ini memang terlalu berat kepada seseorang yang tidak mempunyai pengetahuan latar belakang mengenai sistem & dasar di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat 12 peserta aktif dalam perbincangan ini kerana mereka terdedah kepada tadbir urus perhutanan & dasar negara.

 

Bagi majlis penutupan, Hafizudin menyimpulkan aktiviti yang dilakukan semasa program dan harapan Manifesto Hijau untuk mendapat pengiktirafan oleh para ahli politik dan pembuat keputusan.

Post Author: Editor KUASA